تبلیغات
اسراء - انی وجهت وجهی ...

انی وجهت وجهی ...

بسم الله الرحمن الرحیم

انی وجهت وجهی للذی فطرالسموات والارض حنیفا

من روی خود را بسوی کسی کردم که آفریننده ی اسمانها وزمین است من در ایمان خود خالصم          انعام/79

انسان وقتی می خواهد  توجه و تمرکز خود را به چیزی یا کسی  نشان بدهد روی خود را به سوی ان می کند.و در ابعاد رویین،صورت مهمتر از باقی است و در ان اعضای صورت  نیز باز چشمها بیشتر از بقیه ی اعضای صورت می تواند توجه را نشان دهد.

اگر پشت به کسی  نشسته باشید و او با شما صحبت کند،هرچه به او بگویید حواسم و توجهم به توست.او قبول نخواهد کرد.باز اگر روی خود را بدو کنید ولی به صورت او فقط نگاه کنید باز او خواهد پرسید حواست به من هست یا نه؟یعنی ازشما می خواهد چشم در چشم او شوید و به سخنش گوش دهید.

لذا در سیره و روش زندگی پیامبر گرامی اسلام  صلوات الله علیه و اله می خوانیم ایشان وقتی کسی با او توجه و صحبت می کرد تماما بسوی  او برمی گشت وبا او با تمام اعضای روبه رویی و تمام چهره  مواجه می شد و به او نگاه می کردند.

این قانون توجه و تمرکز در ایات قران کریم راجع به مقام کبریایی حضرت حق نیز وجود دارد.بااینکه برای خالق یکتا نمی شود جسمانیت قایل شد و وجه و صورت و چشم داشتن برای حضرت حق که واجب الوجود و رب الارباب همه ی مجردات و موجودات روحانی و جسمانی است،کفر می باشد اما  کلمه ی وجه در ایه ی ذکر شده و ایات مشابه ،کنایه از این دارد که قوانین بین موجودات جسمانی در سایر موجودات مجرد ، در توجه و تمرکز داشتن برای دریافت کلام ،یکی است.

اما از طرفی آن ایاتی که می خواهد نظر به  وجه الله  را بیان کند می توانست  بدون کلمه ی وجه یعنی صورت نیز بیان شود،اما این کلمه  منطبق با تعبیراتی که اول عرضم بیان کردم  نشان از توجه هرچه بیشتر خالق دارد. ولی در مجموع ایاتی که صحبت از وجه و نظاره  شده ،از سوی پیامبران و اولیاء الهی  ص بوده که الگو و برگزیده ی او هستند در بین دیگر انسانها .به دیگر بیان هرکسی لایق توجه کردن و نظاره کردن به خدا نیست.

و هم از طرفی دیگر ،کسی که شایستگی نظر به وجه الله را دارد ،میزان خلوص عملش نیز بالاست.مثل همین قضیه ی توجه و تمرکز به کلام موجودات.

یعنی خلوص نیت مراتب دارد.اگر برای خدا باشد یک درجه و اگر برای وجه الله باشد درجات بالاتری از خلوص نیت را دارد.

لذا وجود مطهر و مقدس آل عبا در جریان کمک به یتیم و فقیر و مسکین ،می فرمودند

انما نطعمکم لوجه الله . فقط طعامشان دادیم برای نظاره و توجه به وجه خداوند.

اما در ایه ای که متعمدانه ان را برای مساله ی وجه الله ،برگزیدم ،رابطه ی دوسویه وجه بنده و وجه  الله است.در این ایه هم وجه بنده که پیامبر خداوند ص است بیان شده و هم وجه الله.این ایه اوج ارتباط دوسویه ی معبود را با بنده و بنده را با معبودش نشان می دهد. کانه همان حالت چشم در چشم یا فیس تو فیسی که بین افراد در هنگام گفتگو کردن و توجه کردن به هم دارند.

و اگر کسی بخواهد از این ارتباط دوسویه بهره ببرد و شخص ثالثی باشد باید از همین ناحیه یعنی اضافه شدن وجه به کلامش و عملش استفاده کند.لذا در دعای عظیم توسل برای ارتباط با وجوه مقدسه ی الهی و ائمه ی اطهار علیهم السلام ،عرض می کنیم.

یا وجیهتا عندالله اشفع لنا عند الله. یعنی ای کسی که وجه  وروی خود را به خدا کرده ای،مرا مورد شفاعت خود قرار بده.


برای اینکه اعمالمان درجه ی خلوص بالایی پیدا کند نیازمند این است که چشم وو جه از هر غیر خدایی بکشیم و فقط و فقط چشم در چشم خدا و نظر به سوی او کنیم و انجام تکالیف نماییم.

لازمه ی این کار این است که در نیات خود غور کنیم و هرکه را در کنار خداوند لحاظ کردیم از دل خود گرفته تا رضای بندگان دیگر و یا همان ریا،خارج کنیم و فقط رو به سوی او نموده و خالصانه و مخلصانه برایش کار کنیم.



ادامه مطلب
[ شنبه 20 تیر 1394 ] [ 03:30 ] [ رضوان ]