تبلیغات
اسراء - ...ومایشعرون

...ومایشعرون




بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد واله الطاهرین

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه

یخادعون الله و الذین امنوا  و مایخدعون الا انفسهم و ما یشعرون

خدعه و نیرنگ می کنند با خدا و با مومنان ،اما جز به خود حیله نمی کنند ولی احساس نمی کنند.

 

گوش و چشم و حواس دیگر اولین مرحله ی ورود اطلاعات است و سپس بعد از پردازش اطلاعات ادراک صورت می گیرد.ادراک همان فهمیدن است.آیه اشاره می کند به این نکته که کسانی هستند که  ظاهرا حواس پنجگانه دارند و به نحو احسن هم کارمی کند.یعنی گوشهایشان و چشمهایشان علی الظاهر سالم است اما از پردازش و ادراک درستی برخوردار نیستند. کار ادراک به عهده ی عقل سلیم است.عقلی که بتواند براساس دو پارامتر فطرت و تربیت محیطی صحیح ،ورودیهای حواس پنجگانه را بعد از پردازش صحیح بفهمد.اگر این کار را نتواند انجام دهد مشخص می شود فطرت خود را فراموش کرده که ان هم ناشی از تربیت نادرست خانوادگی و شرایط بد محیط و رفتار و خلق و خوی اطرافیانی است که با انسان در ارتباط بوده اند و نقش بدی را ایفا کردند.

آیه می فرماید گرچه نعمات حواس پنجگانه را از سوی خدا به نحو احسن برخوردار هستند اما باز انگار نه انگار که حس دارند.(لایشعرون)نمی فرماید لایعقلون یا لایتفکرون.

گوشهایی که می شنود اما نمی شنود.چشمهایی که می بیند اما در حقیقت نمی بیند.معلوم است که حواس پنجگانه ساخته شده اند که حقیقت توحید  وفطرت پاک انسانی را ببینند و الا اگر چیزی دیگری را ببیند  وبشنوند انگار تغییر کاربری داده اند و جزء حواس پنجگانه ی سالم نیستند.

گوشی که بشنود اما غیر از ندای فطرت را،دیگر گوش نیست.چشمی که ببیند اما غیر از احدیت خدا را،دیگر چشم نیست.چه بسا کسانی که عمری خوب می بینند و خوب می شنوند اما در عالم اخرت کور و کر محشور می شوند.

شاید کسی بپرسد که دیدن و شنیدن چنین چیزهای کمیابی کار سخت و بس دشواری است.و بخاطر همین است که اکثرالناس لایشعرون و لایعقلون و لایتفکرون هستند.

اما انسان اگر به فطرت خود روی اورد ان وقت پیرامون خود را جز موارد موید و منطبق با فطرت نخواهد دید.به قول شاعر به صحرا بنگرم صحرا تو بینم.به دریا بنگرم دریاتو بینم.به هرجا بنگرم کوه و در ودشت،نشان از قامت رعناته بینم.

در واقعه ی سخت عاشورا ،حادثه بخاطر ان سخت و ناگوار است که هفتاد هزار چشم و گوش ،حقیقت ناب هستی را دیدند اما نتوانستند انگار ببینند.در واقع کر و کور شده بودند.و این نبود مگر به خاطر فراموش شدن فطرتشان توسط شرایط بد محیطی و لقمه هایی که به حرام در شکمها انباشته شده بود.

چطور می شود که انسان نه تنها نادیدنیها که دیدنیها را نیز نبیند.گاهی حس می کنیم اگر جنگل زیبایی یا دریای مواجی را می بینیم داریم از حواس پنجگانه ی خود لذت می بریم.اما اگر نفهمیم که این نعمات مالک حقیقی دارد ،انگار ندیده ایم.حق مطلب ادا نمی شوداگر یک عمر غیر از خدا را ببینیم.حق چشم ادا نمی شود اگر خود را ببینیم.بر گوش خیانت کرده ایم و ان را از اوج درک فرو فکنده ایم اگر حق را نشنویم.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته




ادامه مطلب
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 21:27 ] [ رضوان ]